Maandag vond in ‘De Wervetuin’ in Vorselaar een unieke wetenschapshappening plaats: jonge kleuters gingen samen met leerlingen van het zesde leerjaar én met studenten van de Lerarenopleiding van Thomas proefjes uitvoeren. Zij experimenteerden binnen het thema “Badkamer op stelten” met bruisballen, haargel, bellen blazen, vloeistoflagen stapelen,… “Badkamer op stelten” kadert in Secure, een Europees project om het positief-wetenschappelijk onderwijs voor vijf tot dertienjarigen in kaart te brengen.

Bruisballen en haargel

De oudste kleuters van De Wervetuin kregen eerst les van leerlingen van het zesde leerjaar van de lagere school Windekind. De kleuters leerden bruisballen en haargel maken, ze keken hoeveel verschillende vloeistoflagen ze konden “stapelen”, hoe er een domino van flesjes gemaakt kan worden en onderzochten tenslotte hoe je goede bellen kan blazen en hoe “pampers” werken. Daarna voerden studenten van de Lerarenopleiding Kleuteronderwijs van de Thomas More Hogeschool in Vorselaar dezelfde proefjes uit met de jongere kleuters. 

SECURE

“Badkamer op stelten” past in het kader van SECURE: Science Education Curriculum Research. Dit Europees project brengt het positief-wetenschappelijk onderwijs voor 5-, 8-, 11- en 13-jarigen in Europa in kaart. De centrale doelstelling van het project is om de interesse voor wiskunde, wetenschap en techniek van leerlingen te wekken. De curricula van wiskunde, wetenschappen en techniek in tien verschillende Europese landen worden vergeleken, niet alleen wat er in de leerplannen beschreven staat, maar ook hoe dit door leerkrachten geïnterpreteerd wordt én door leerlingen ervaren wordt. 

Hiervoor zijn enquêtes en interviews afgenomen voor elke leeftijd in vijftien scholen in Vlaanderen, waaronder de kleuter- en lagere school in Vorselaar. De vergelijkende studie zal uitmonden in belangrijke beleidsadviezen. Alleen met voldoende aandacht voor wetenschap en technologie kan Europa zijn toekomstige kennisbasis verzekeren.

Naast de comparatieve studie wil het project ook het belang van vroegtijdige wetenschappelijk vorming benadrukken. Samen met de deelnemende scholen worden daarom in de tien landen scientific events georganiseerd, die wetenschapseducatie onder de aandacht brengen.